Strona Główna AMERYKANY.COM
Tylko prawdziwe amerykańskie bryki, palenie gumy, bulgot V8 i cruzowanie ku zachodowi słońca!

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
SWIATŁA DZIENNE I BIAŁE POSTOJOWE W JEDNYM FPTAKI 82' - 90'
Autor Wiadomość
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-16, 13:49   SWIATŁA DZIENNE I BIAŁE POSTOJOWE W JEDNYM FPTAKI 82' - 90'

Dzieki Hubertowi i Szymonowi przyszedł mi do głowy pomysł na rozwiązanie tego nieszczęśliwego problemu oświetlenia fptaków '82 -'90, zarówno świateł postojowych/pozycyjnych jak i świateł dziennych
Powiem w skrócie, bo patent mam na razie w głowie :mrgreen: :

1. kupujemy jakieś światła do jazdy dziennej, gabarytami zbliżone do naszych halogenów
2. robimy w nich dodatkowy otwór pod oprawkę dla małej żarówki 5W
3. doprowadzamy przewód zasilający światła postojowe do wiązki "halogenowej"
4. zakładamy pod zderzak i gotowe

Ta opcja gwarantuje używanie świateł dziennych bez podnoszenia powiek, a światło pozycyjne/postojowe jest białe. Nie trzeba przerabiać kierunkowskazów, wkładać dodatkowych włączników, wszystko jest proste, nie komplikuje instalacji i nie wygląda na rzeźbę!
Co o tym sądzicie? :-P
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
HUBPOZ 

Wóz: 1990 GTA 350
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 25
Skąd: Poznań
Wysłany: 2007-04-16, 13:58   

Super,
tylko jest zsaje sie jakis problem z umiejscowieniem w miejscu halogenów wedle przepisów parawa chyba.
 
 
 
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-16, 14:17   

wydaje mi się, że będzie ok, z resztą zobacz tu: http://www.prawo.psm.pl/?x=D2003_32_262_8 punkt 18 tabelki - nawet instalacja pasuje, bo normalnie jak jedziesz na halogenach, a włączasz drogowe, to halogeny wyłaczają się automatycznie. Jedyny problem, to wyłączenie dziennych przy włączaniu mijania :-) ale to można robić ręcznie - odpalasz mijania, a wyłączasz halogeny i po sprawie :-)
...co do umiejscowienia - myślę, że będzie ok, ponieważ nie ma obowiązku posiadania świateł przeciwmgielnych, a skoro jest na nie miejsce, to można wrzucić tam światła dzienne (trochę wysokość się nie zgadza, bo postojowe muszą być na wysokości nie niżej niż 350mm od asfaltu pewnie, no ale coś za cos).
(na wszelki wypadek zapytam gościa od przeglądów tech. ;-) )
..Problem polega na tym, że nie da rady zrobić tak, żeby wszystko było zgodne z przepisami na 100%, zawsze znajdzie się jakiś palant, co mu coś tam nie zapasuje i jak będzie chciał Cię udupić, to i tak to zrobi :mrgreen:

[ Dodano: 2007-04-16, 14:46 ]
Hmm.. nie pomyślałem o posiadaczach ptaków bez dolnych listew (Formula)
tu jest problem :-/
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
ntr 
Administrator
GM driver :-)


Wóz: '87 El Camino
Pomógł: 7 razy
Wiek: 43
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 2311
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-04-16, 15:44   

Panowie, czy się mylę, czy temat ten był już omawiany na forum?

http://amerykany.com/viewtopic.php?t=270

i

http://amerykany.com/viewtopic.php?t=269
_________________
"Spalić gumę to nie grzech, ale jak grzech przyjemne!"
 
 
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-16, 16:34   

nie mylisz sie ntr, ale tam temat poszedł w kierunku modeli '91 - '92 i z wyłączeniem białych postojówek, a my mamy zagwozdkę, co zrobić z wcześniejszymi rocznikami :-P
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
Brolcio 


Wóz: Firebird 92, Sable 97, Camaro 01
Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 319
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-04-16, 18:58   

Tylko po co się męczyć i dorabiać oprawkę pod żarówkę 5W - można zmodyfikować oprawkę i założyć żarówkę dwuwłóknową 21/5W i po kłopocie. Ponadto po co żarowki postojowe jak się jeżdzi na dziennych - można je spokojnie zostawić w reflektorze świateł mijania/drogowych.
 
 
Szymon 
Wspierający
Szymon Dąbrowski


Wóz: el camino '77 6.0 LS2
Pomógł: 42 razy
Wiek: 49
Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 657
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-04-16, 21:03   

makaron napisał/a:

Hmm.. nie pomyślałem o posiadaczach ptaków bez dolnych listew (Formula)
tu jest problem :-/


no i tu jest totalny kibel chociażby w moim wypadku, powód dlaczego wpadł mi w oko ptak zwyczajny z racji możliwości łatwiejszego parkowania na mieście niż camaro lub t/a teraz się mści, cokolwiek się wypatenci będzie to mniejsza lub większa obora :-(
_________________
.:[ GARAŻ SZYMONA : Serwis Aut Amerykanskich ]:.
+48 796 51 66 51
ul. Emaliowa 15, 02-295 Warszawa
WWW: www.GarazSzymona.com
e-mail: biuro@garazszymona.com
www.facebook.com/GarazSzymona
 
 
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-17, 01:54   

Dziś zasięgnąłem porady zawodowca z przepisów, grzebnęliśmy tu i tam i wnoski oto takie:
1. halogeny przeciwmgielne nie są obowiązkowe, więc można zamiast nich umieścić światła do jazdy dziennej
2. światła pozycyjne/postojowe muszą być BIAŁE i NIE mogą być razem w jednej oprawie z lampami dziennymi! (mój patent na ich zespolenie odpada) Każda lampa ma swoje oznaczenie i konkretne zastosowanie:

""""""Każdy element oświetlenia samochodowego ma swoje specyficzne oznaczenie, które pozwala określić jego funkcję, zastosowanie i warunki używania. Światła dzienne mają oznaczenie składające się z dużych liter RL. Dla przypomnienia światła przeciwmgłowe oznaczane są dużą literą B, mijania z żarówką halogenową literami HC, drogowe z żarówką halogenową literami HR.

Jeżeli w światłach mijania lub drogowych stosowane jest ksenonowe źródło światła literę H zastępuje litera D. Oznaczenie rodzaju reflektora naniesione jest trwale na szkle lub obudowie lampy.

Niezgodność oznaczenia reflektora z jego zastosowaniem (użycie reflektora przeciwmgłowego jako świateł do jazdy w dzień) lub użycie w nim niedozwolonego źródła światła (lampa ksenonowa w miejsce żarówki halogenowej w reflektorach oznaczonych literą H) może być powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego w czasie kontroli policyjnej lub kłopotów z przedłużeniem ważności badania technicznego na Stacji Kontroli Pojazdów.

Decydując się na używanie świateł dziennych w Polsce trzeba pamiętać także o wymaganiach, jakie w stosunku do nich narzuca kierowcom ustawodawca. Otóż włączenie świateł dziennych musi wiązać się z jednoczesnym włączeniem tylnych świateł pozycyjnych (tylko tylnych, przednie muszą być wyłączone). A włączenie świateł mijania pojazdu musi automatycznie wygasić światła dzienne.

Taki system pracy oświetlenia pojazdu nieco komplikuje instalację elektryczną świateł dziennych, ale z tym utrudnieniem poradzi sobie każdy elektryk samochodowy. Wymagania te
zawarto w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w dziale Warunki Techniczne Pojazdów oraz w załączniku nr 6 do tej ustawy.

Oprócz poprawy bezpieczeństwa na drodze, zaletą świateł dziennych jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w stosunku do włączonych w ciągu dnia świateł mijania. Dwie typowe żarówki reflektorów mijania pobierają moc ok. 120W. W światłach dziennych, zależnie od ich konstrukcji, stosuje się żarówki o mocy od 6 do 21W, co daje pobór mocy od 12 do 42W.

Dwa światła dzienne zużywają mniej energii niż jedna żarówka zastosowana w reflektorze świateł mijania. Ponieważ cała energia jaką dysponujemy w aucie pochodzi z paliwa, stosowanie świateł dziennych pozwala obniżyć wydatki związane z wprowadzeniem obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami.""""""""
( http://www.motofakty.pl/a...sne_strony.html )

To sa rozwiązania zgodne z przepisami.

Dla wersji z noskiem ('91 - '92) najlepszą opcję przedstawił Brolcio
Dla wersji '82 - '90 z listwami - rozwiązanie świateł dziennych jak u Brolcia, a białe pozycyjne - temat otwarty
Dla wersji '82 - '90 bez listew - rozwiązania pozbawionego drastycznego rzeźbienia w tej chwili nie ma :-/
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
Brolcio 


Wóz: Firebird 92, Sable 97, Camaro 01
Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 319
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-04-17, 02:13   

Najprostrzy sposób na automatyczne włączenie świateł dziennych to ich podpięcie pod czujnik cisnienia oleju (zapalą się automatycznie po włączeniu silnika i zgasną zaraz po jego wyłaczeniu ).
 
 
zaskar 

Wóz: 98 Camaro Z28 LS1/T56
Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 127
Skąd: S-ec / D-G
Wysłany: 2007-04-17, 08:05   

makaron napisał/a:
A włączenie świateł mijania pojazdu musi automatycznie wygasić światła dzienne.


No ustawa to określa nieco inaczej i można to różnie interpretować:
Kod:
(...)Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączenia światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego


No właśnie, POWINNY a nie że MUSZĄ czyli zgodnie z tym można zostawić instalacje od świateł przeciwmgłowych, tylko pamiętać żeby wyłączyć lampy dzienne jak załączamy mijania, bo jazda na obu tych lampach jest zabroniona

makaron napisał/a:
Ponieważ cała energia jaką dysponujemy w aucie pochodzi z paliwa, stosowanie świateł dziennych pozwala obniżyć wydatki związane z wprowadzeniem obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami.""""""""


Już nie przesadzajmy, nawet jazda na światłach mijania (2x55W) nie powoduję widocznego wzrostu zużycia paliwa. Zgodzę się, że pobiera energię, ale nie na tyle żeby się tak nad tym rozczulać. Większy wpływ na to ma stan i wymiar opon, stan nawierzchni czy warunki atmosferyczne (np mokra nawierzchnia czy jazda pod wiatr)

makaron napisał/a:
światła pozycyjne/postojowe muszą być BIAŁE


No też nie do końca muszą, bo w/w ustawa dopuszcza barwę żółtą samochodową (pomarańczową) jeżeli: "światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym lub bocznym światłem pozycyjnym". Co prawda to się konkretnie 3rd gen f-body nie dotyczy, ale za to już w 4th gen F-body tak jak również innych samochodów amerykańskich.
 
 
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-17, 12:07   

Tak Zaskar. Całkowicie się z Tobą zgadzam. To co tu wyłuszczyłem, to nie mój tekst, tylko cytat z tego linku ( http://www.motofakty.pl/a...sne_strony.html ), poza tym konsultowałem to wszystko z gościem od przeglądów, więc wiesz...różnie bywa w praktyce. Wszystko zależy od tego na kogo trafisz, na jakiego policjanta, na jakiego kolesia przy przeglądzie itd.(sam kilka razy musiałem robić "podwójne" przeglądy, bo coś tam komuś gdzieś niepasiło, teraz już wiem co robić, żeby było dobrze) Ja się przy niczym nie upieram. Każdy swój rozum ma i jak se pościeli tak się wyśpi :mrgreen: Z tą instalacją naszą to tez prawda. to najlepsza opcja bez rzeżbienia, z resztą wspominałem już o tym :-)

Szymon, tak z na wesoło, może to jest rozwiązanie waszego problemu? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
Szymon 
Wspierający
Szymon Dąbrowski


Wóz: el camino '77 6.0 LS2
Pomógł: 42 razy
Wiek: 49
Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 657
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-04-17, 22:36   

ma ktoś gdzieś dane na jakiej wysokości mają być te pieprzone lampki? zastanawiam się czy coś wyrzeźbić czy zaopatrzyć się w zapasowe silniki do lamp już teraz
_________________
.:[ GARAŻ SZYMONA : Serwis Aut Amerykanskich ]:.
+48 796 51 66 51
ul. Emaliowa 15, 02-295 Warszawa
WWW: www.GarazSzymona.com
e-mail: biuro@garazszymona.com
www.facebook.com/GarazSzymona
 
 
infidel
[Usunięty]

Wysłany: 2007-04-17, 22:44   

Dzienne:
na wysokości - 250 - 1500 mm
na szerokości - mniej niz 400 mm od krawędzi auta
 
 
ntr 
Administrator
GM driver :-)


Wóz: '87 El Camino
Pomógł: 7 razy
Wiek: 43
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 2311
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-04-17, 23:50   

Szymon napisał/a:
ma ktoś gdzieś dane na jakiej wysokości mają być te pieprzone lampki? zastanawiam się czy coś wyrzeźbić czy zaopatrzyć się w zapasowe silniki do lamp już teraz

Kup silniki, bo Ty nie masz opcji innej, chyba, że halogeny od Malucha, ale Ciebie o takie oborzenie nie posądzam ;)
Ja tam jeżdżę z otwartymi, jak wychodzę to gaszę. Z mojej perspektywy jest ok - nie widzę wozu z otwartymi oczami, wiec mnie nie razi - "Co z oczu, to z serca" :D
Plus jak sobie wygodnie siądziesz i pochylisz oparcie na styl latynowskiego cruzowania, to wystające lampy są dobrym punktem orientacyjnym gdzie masz czubek ptaka 8)
_________________
"Spalić gumę to nie grzech, ale jak grzech przyjemne!"
 
 
makaron 


Wóz: Arcykapłan Meteor GTA 5.7 TPI 1987
Wiek: 53
Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 90
Skąd: Bystrzyca Kł
Wysłany: 2007-04-18, 00:03   

tylko bez głupich komentarzy :mrgreen: bo grafik komputerowy ze mnie żaden... może taka rzeźba... zawsze to cos... nawet jako tako wygląda... :-P

[ Dodano: 2007-04-18, 00:12 ]
i tu w pełni popieram Ntr'a ... masz dokładnie ten sam pogląd co ja :-) ...widok otwartych lamp z punktu widzenia kierowcy też ma swój klimat :mrgreen:
_________________
makaron
GALERIA - http://picasaweb.google.com/makaron1970
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group