Strona Główna AMERYKANY.COM
Tylko prawdziwe amerykańskie bryki, palenie gumy, bulgot V8 i cruzowanie ku zachodowi słońca!

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Saper
2007-07-09, 11:28
OZNACZENIA KODÓW ECM
Autor Wiadomość
kojot 


Wóz: Chevrolet Camaro
Wiek: 49
Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 707
Skąd: Lublin
Wysłany: 2006-11-25, 12:42   OZNACZENIA KODÓW ECM

Poniższa lista nie zawiera wszystkich kodów, ale te które są spotykane w F-body

13 Obwód czujnika tlenu. Kod wyświetlany, gdy obwód czujnika tlenu jest rozwarty lub czujnik tlenu daje sygnał między 0,33 a 0,55 Volt , od uruchomienia silnika minęło co najmniej 2 minuty, a obroty są powyżej 1200/min.

14 Czujnik temperatury płynu chłodzącego (CTS) zwarty. Kod wyświetlany kiedy czujnik CTS wykazuje temperaturę płynu chłodzącego powyżej 130 stopni Celsjusza. Powód - zwarcie w czujniku CTS lub żółty przewód od czujnika zwarty do masy.

15 Czujnik temperatury płynu chłodzącego (CTS) rozwarty. Wyświetlany gdy silnik jest uruchomiony od ponad dwóch minut a ECM odczytuje napięcie z czujnika CTS (żółty przewód) powyżej 4,8 Volta. Powód - przerwa w obwodzie czujnika - złamany przewód, przerwa w czujniku CTS.

16 Napięcie w systemie lub na module ECM zbyt wysokie. Nie wszystkie systemy używają tego kodu. Obwód ładowania i wytwarzania energii elektrycznej (alternator itd.), jest ustawiony aby nie przekroczyć granicy 16 Volt. Jeżeli napięcie w systemie przekroczy tą wartość może to spowodować uszkodzenia innych urządzeń elektrycznych oraz modułu ECM w szczególności. W takich przypadkach ECM zwykle stara się odłączyć od modułów sterujących aby się ochronić przed uszkodzeniem.

21 Czujnik położenia przepustnicy TPS - zbyt wysoki sygnał. Jeżeli podciśnienie w kolektorze ssącym jest większe niż 16.75 cala słupa rtęci, obroty silnika są mniejsze niż 1600 (wskazuje że przepustnica jest zamknięta), lecz napięcie z czujnika TPS utrzymuje się na poziomie większym niż 2.5 Volta (wskazuje że przepustnica jest otwarta), ECM pokaże ten kod.

22 Czujnik położenia przepustnicy TPS - zbyt niski sygnał. Odwrotność kodu powyżej. ECM wyświetla ten kod kiedy napięcie odniesienia (szary przewód) lub sygnał (niebieski przewód) spadnie do zera. Prawdopodobnie jest to spowodowane przerwą w tych przewodach lub w samym czujniku.

23 Manifold Air Temperature Sensor (MAT) niski sygnał. ECM wyświetla ten kod kiedy MAT wykazuje temperaturę poniżej 35 stopni Celsjusza pomimo że silnik pracuje od więcej niż 4 minut a pojazd stoi w miejscu. Spowodowane przeważnie przerwą w czujniku lub w okablowaniu.

24 Obwód czujnika prędkości pojazdu (VSS). Wyświetlany jeżeli ECM "widzi" prędkość 0 łącznie z następującymi warunkami:

- obroty silnika są wyższe niż 1500/min
- Skrzynia biegów nie jest ustawiona w położenie "park" lub "neutral"
- ECM nie ma zapisanych kodów w pamięci 21,23,33,34
- TPS jest otwarty mniej niż 2%
- Taki stan utrzymywał się przez ponad 4 sekundy.

25 Manifold Air Temperature Sensor (MAT) wysoki sygnał. Wyświetlany gdy ECM "odbiera" z czujnika MAT sygnał wskazujący na temperaturę powietrza powyżej 125 stopni Celsjusza. Ponieważ taka temperatura jest raczej niemożliwa w normalnych warunkach, więc wskazuje na zwarcie w okablowaniu lub samym czujniku.

32 EGR - błąd w układzie sterowania zaworem EGR. Bardzo "wspólny" kod. Aby ECM wyświetlił ten kod muszą być spełnione następujące warunki:

- TPS wykrywa otwarcie przepustnicy pomiędzy zamknięciem a pełnym otwarciem
- ECM "wymaga" od zaworu EGR większego niż 48% obciążenia cyklu
- ECM nie wyświetlało wcześniej kodów 21,22,33,34
- Temperatura cieczy chłodzącej jest wyższa niż 80 st. Celsjusza
- Taki stan utrzymywał się przez ponad 4 sekundy.

Przy jednoczesnym wystąpieniu tych warunków, jeżeli ECM wymaga cyklu obciążenia mniej niż 100% (inaczej, jeżeli ECM wysyła sygnał do EGR aby się otwarł), a w ciemnozielonym przewodzie ECM nie wykrywa zmian w sygnale, wtedy ECM wnioskuje o uszkodzeniu zaworu EGR. Inaczej w silnikach 2.8 V6, ECM żąda przyrostu cyklu obciążenia i wtedy szuka zmian w sygnale w białym przewodzie biegnącym do ECM.
Motory TBI wykazywały ten błąd wtedy kiedy "Block Learn Cell 10" czyta wartość większą niż 140, lub różnica wartości pomiędzy komórką 10 a wartością zamkniętej przepustnicy jest zbyt duża (chodzi tu o pomiary dokonane skanerem). Wskazuje to że "Block Learn" wzbogacił mieszankę paliwa z powietrzem poza dopuszczalne granice w związku z wykryciem dużej zawartości tlenu w spalinach co powinno być zmienione przez przepływ gazów przez EGR.



TPI wyświetlają ten kod kiedy ECM nie może czytać sygnału z przełącznika temperaturowego EGR . Przełącznik ten umieszczony jest na podstawie zaworu EGR (silniki F-Body), lub na rurze zaworu EGR (silniki od Vety).
Mimo wszystko zamiast szukać awarii w okablowaniu itp. warto na początek sprawdzić na początek sterowanie zaworem EGR . Niektóre silniki pod blaszanym kapslem pod którym ukryta jest śruba do regulacji mają ukryty mały stożkowy filtr powietrza. Jeżeli jest bardzo zanieczyszczony należy wymienić go na nowy, a problem może zniknąć.

33 Silniki wyposażone w Mass Air Flow (MAF): ECM odbiera od czujnika MAF sygnał o nieprawdopodobnie wielkim przepływie powietrza. MAF wykrywa przepływ powietrza większy niż 20 gram na sekundę przy włączonym zapłonie ale unieruchomionym silniku , lub przy uruchomionym silniku ale przy obrotach mniejszych niż 1300/min, i TPS otwartym mniej niż 8% .
Silniki wyposażone w Manifold Absolute Pressure (MAP) : zbyt wysoki sygnał z czujnika MAP. Czujnik TPS wykazuje otwarcie przepustnicy mniej niż 2% , ale podciśnienie wykryte przez MAP w kolektorze ssącym jest mniejsze niż 8 cali słupa rtęci (A/C off) lub 5 cali słupa rtęci (A/C on), co sugeruje pełne otwarcie przepustnicy.

34 Manifold Absolute Pressure (MAP): zbyt niski sygnał z czujnika MAP- odwrotność kodu

33. ECM odbiera sygnały z czujnika MAF lub MAP o niskim przepływie powietrza kiedy inne czujniki wskazują że przepływ ten powinien być wysoki.

35 Błąd biegu jałowego: Pojawia się jeżeli obroty biegu jałowego różnią się ?300 obrotów od wymaganej wielkości. Prawdopodobny powód to uszkodzenie "Idle Air Control" (IAC), lub :
zabrudzenie nagarem i sadzą czopu od zaworu IAC
nieprawidłowe dostarczanie mieszanki biegu jałowego.

36 Mass Air Flow (MAF) błąd czujnika. TylkoTPI . Po wyłączeniu motoru, jest uruchamiany przekaźnik "burnoff" który podgrzewa czujnik MAF aby spalić wszelkie pozostałości które mogły na nim osiąść. Jeżeli tak się dzieje ECM "odbiera" 12 volt z przewodu przekaźnika. Kiedy tego napięcia brak, ECM wnioskuje o uszkodzeniu przekaźnika lub innego składnika tego obwodu.

41 CALPAK błąd. Ten błąd świadczy o błędzie lub uszkodzeniu układu CALPAK, który jest częścią układu MEMCAL który zawiera dokładne informacje na temat jednostki napędowej pojazdu. Być może jest to spowodowane słabym połączeniem układu CALPAK z ECM, lub błedem ECM.

42 Elektroniczny obwód czasu zapłonu (EST). Ten kod jest wyświetlany kiedy ECM nie odbiera żadnych sygnałów od modułu zapłonu przez więcej niż 200 milisekund. Wskazuje to na błąd w module zapłonu lub w okablowaniu.

43 Obwód czujnika detonacji. Ten błąd wykazuje błąd w czujniku detonacji , ECM lub ich okablowaniu . Kod ten jest wyświetlany, gdy ECM nie odbiera sygnałów z czarnego przewodu czujnika ESC przez ponad pięć sekund. ECM testuje ten czujnik przy uruchomieniu silnika, przez wyprzedzanie zapłonu aż do chwili kiedy pojawią się pierwsze detonacje. Jeżeli ECM na skutek tego testu nie odbiera jednak sygnałów od czujnka, wtedy wyświetli ten kod.

44 Obwód czujnika tlenu - spaliny zbyt ubogie. Ten kod jest wyświetlany kiedy napięcie z czujnika tlenu utrzymuje się poniżej 0,2 Volta dłużej niż 60 sekund po zamknięciu przez silnik pętli działania. Możliwe przyczyny:

- Niskie ciśnienie paliwa
- Zatkane wtryskiwacze
- Przewód od czujnika tlenu zwarty do masy
- Problemy z wydechem - zatkany katalizator lub tłumik
- Uszkodzony czujnik tlenu

45 Obwód czujnika tlenu - spaliny zbyt bogate. Ten kod jest wyświetlany kiedy napięcie z czujnika tlenu utrzymuje się powyżej 0,7 Volta przez co najmniej 30 sekund, (jeżeli oczywiście TPS nie jest w położeniu WOT - pełne otwarcie przepustnicy). Możliwe przyczyny:

- Nieprawidłowe bardzo wysokie ciśnienie paliwa
- Zużyte lub przeciekające wtryskiwacze
- Błąd TPS
- Uszkodzenie zbiornika lub zaworu odsysania oparów (canister purge valve)
- Indukcja napięcia w przewodzie sygnałowym przez bliskość z np. przewodami zapłonowymi, przewodem prądowym alternatora itp (napięcie indukowane)

51 MEMCAL lub ECM błąd. MEMCAL "zasila" ECM danymi na temat silnika, oraz innymi danymi dotyczącymi osprzętu. Jeżeli wystąpi nieprawidłowość ECM wyświetli kod. Czasem błąd ten jest spowodowany np. złym ustawieniem TPS

52 CALPAK - błąd lub uszkodzenie. W tym przypadku ECM nie otrzymuje prawidłowych danych z układu CALPAK. Może być to spowodowane uszkodzeniem układu MEMCAL (CALPAK jest częścią układu MEMCAL), złym połączeniem lub błędem (uszkodzeniem) ECM.

53 Zbyt wysokie napięcie w systemie. Wyświetlany jeżeli ECM wykryje napięcie na zasilaniu większe niż 17.1 Volt. Takie napięcie bardzo łatwo powoduje uszkodzenie ECM. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie regulatora napięcia.

54 Niskie napięcie na pompie paliwa. ECM wyświetla ten kod jeżeli wykryje że napięcie zasilające pompę spadło poniżej 2 volt. W takim przypadku najlepiej sprawdzić przekaźnik pompy, oraz okablowanie (ewentualne przerwy, korozja).

55 ECM - uszkodzenie. Ostatni kod błedu jaki może wyświetlić ECM. Przed instalacją nowego ECM warto sprawdzić przekaźniki, czujniki i inne, które mogły uszkodzić stary ECM.

61 Problem z jakością czujnika tlenu. Czujnik tlenu, aby prawidłowo mógł prawidłowo działać, musi bardzo szybko reagować na zmiany zawartości tlenu w spalinach (milisekundy). Z upływem czasu nagar, sadza i inne pozostałości osadzają się na czujniku powodując zwolnienie jego reakcji. Jeżeli ECM wykryje taką nieprawidłowość wtedy wyświetli ten kod.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group